Många kanske förknippar Norrbotten och Piteå med långa avstånd och en otillräcklig arbetsmarknad, varför man ofta väljer att bosätta sig söderut om man har ett jobb som i huvudsak inte finns här. En som gjort precis tvärtom är Andreas Tjäder, 41 år, från Piteå.

Han växte upp i Piteå, har haft skärgården som andrahem och har sedan barnsben drömt om att få jobba på båt. År 2000 gjorde han som 21-åring slag i saken och började sjökaptensutbildningen på Sjöfartshögskolan i Kalmar. Några år efter avslutade studier bar det av hemåt igen 2008. Ungefär samtidigt bytte han från lastfartyg till Offshoresegmentet och kranförarjobbet där han fortfarande är kvar.

Jobbet som offshorekranförare ombord i Island Constructor innebär att han är en del i operationen där man utför service och underhåll på olje/gasbrunnar som är placerade på havsbotten (Subsea), såkallat brunnintervention. Jobbet i sig är väldigt varierande, det handlar inte bara om att sitta i stolen och dra i spakar, man är med på allt möjligt i operationen av fartyget, även när kranen inte är i drift. Man ligger ute ombord på fartyget i 3 veckor, för att sedan vara hemma 3 veckor. Till och från själva fartyget reser man oftast med helikopter från fastlandet.

Foto: Andreas Tjäder

Det är ett ganska ovanligt jobb du har, vad är det som gör att du vill bo kvar här trots att de flesta i din bransch utgår från betydligt sydligare städer?

– Det sociala nätverket här är en anledning, jag har ett mer socialt liv här än tex i Göteborg. Det blir inte att man tar tag i saker på samma sätt där. Här svänger man förbi någon på en halvtimme, eller tar en spontan visit i Luleå hos nån. Ingen planering behövs, det är bara att åka hem igen om ingen skulle va hemma, berättar han när vi tog en promenad längs Pite Ice Arena för att prata för några veckor sedan.

– Och så är det ju årstiderna. Det är ordentliga årstider här som jag bara älskar! Sommaren är riktig sommar med hav, fiske, cykling mm. Hösten är frisk och fin, vintern är kall med mycket snö som innebär skidor, skoter, promenader, fatbike mm, fortsätter han.

Finns det inga jobb på båtar som ligger lite närmare?

– Egentligen inte. Inte om man vill göra det jag gör. Fraktfartygen skulle väl kunna vara ett alternativ, men där är det ovanligt med svensk arbetskraft eftersom det är mycket dyrare. På båten jag jobbar är det överlag väldigt bra. Säkerhetskulturen är stark, vi har bra avtal, man får besöka många platser under tiden vi reser ut till fartyget. Och för att inte tala om maten som är förstklassig. Egenfångad hummer som tillagas direkt av fartygskocken är inte att underskatta, säger han och skrattar.


Foto: Andreas Tjäder

Många kanske minns april 2010, då stora mängder råolja och gas blåstes ut under BP:s Deepwater Horizon-plattform i Mexikanska golfen. Denna utblåsning orsakade en explosion där 11 människor dog och olja läckte ut i havet i flera veckor från den skadade brunnen. Enligt Andreas är sådana katastrofer tack och lov ovanliga, och i det fallet berodde det i mångt och mycket på den mänskliga faktorn.

– Jag känner ett flertal som var med på att stoppa BP-läckan genom nya aldrig testade tekniker på 1500 meters djup. Vår största prioritet ombord är alltid brunnens integritet när vi är påkopplade, det är absolut stenhårt och inga genvägar tas där risken finns att vi tappar kontrollen över brunnens mottryck. Trycket från en olje/gasbrunn kan vara ofattbart, 500 Bar är inte ovanligt.

Ditt jobb innebär med andra ord att förebygga sådana här “blow-outs”?

– Så kan man säga, bland annat. Ibland gör vi bara enkla mätningar på slitage i brunnar, ibland gör vi jobb för att öka mängden man kan få upp ur en brunn. Allt beror på vad kunden vill. Det är kunden som gör själva grundplaneringen då de äger brunnarna, sen tar vår organisation och utför detta efter väldigt specifika och noggranna projektplaneringar. Det tar som regel lång tid att göra ett “Brunnprogram” som det heter. Ofta börjar planeringen 6-12 månader innan vi tar vid.

I vanliga fall är det Nordsjön som är arbetsplatsen, men nyligen åkte han ner till Västafrika för att arbeta med service och underhåll av brunnar på Atlantens havsbotten utanför Equatorial Guinea. Operationen är ganska omfattande och har krävt en lång förberedelsetid eftersom brunnarna dels ligger på mycket större djup än Nordsjön, vilket kräver ombyggnation av fartyget, men också för att det är ett väldigt stort team som åker dit, alla från olika företag och med olika kompetenser. Faktiskt är samtliga världsdelar representerade ombord just nu.


Foto: Andreas Tjäder

Här är själva hjärtat i arbetet, WCP (Well Control Package) när den går ner i Atlantens vatten. Där dockas den på brunnen som ligger på botten. När denna koloss är färdiginstallerad och testad kommer det en sektion till som är 18 meter hög och väger 14 ton. Total vikt på hela utrustningen är 96 ton.

Hela operationen i Equatorial Guinea beräknas vara klar under våren/försommaren, det innefattar jobb på 6 olika brunnar för ett stort internationellt oljebolag.

“När jag kommer hem igen efter den här turen är det ju bästa tiden på året, vårvintern! Då blir det förhoppningsvis mycket skidor, skoter och frisk luft med nära och kära. Just nu har vi 33-37 grader varmt här nere så lite kyla ska bli skönt faktiskt. Även om vi såklart har luftkonditionering i alla utrymmen ombord i stort sett”, skriver han från kontoret i Atlanten.


Foto: Andreas Tjäder

Fakta om naturgas:

  • Naturgasen ligger på cirka 1 000 till 3 000 meters djup och bildades för många miljoner år sedan. Råmaterialet var organiskt material såsom djur och växter. Gasen bildades när mikroorganismer bröt ner organiskt material i en syrefri (anaerob) miljö.
  • Gasen har lagrats i jordskorpan under högt tryck och ligger på cirka 1000 till 3000 meters djup. Den utvinns via borrade gasbrunnar.
  • I Nordsjön finns det mer än 11.000 borrade brunnar, så underhållsarbetet är ständigt pågående.
  • För närvarande står naturgas för ungefär en fjärdedel av världens energiförbrukning.
  • Naturgasen står för cirka 1 % av Sveriges energiförbrukning.
  • Naturgasen som används i Sverige kommer från det danska fältet Tyra i Nordsjön.
  • Metan som är den energirika huvudbeståndsdelen i naturgas är en förening mellan fyra väteatomer och en kolatom. Vid förbränning av metan bildas förutom värme även koldioxid och vatten. Det är värmen som är intressant då gasen används oavsett om det är el eller fjärrvärme som ska produceras. Även då gasen används som fordonsbränsle är det värmen som är intressant.

 

Text & foto (när inget annat anges): Zandra Klasson